Чи законні «фантомні патрулі»? Коментар адвоката

Опубліковано на порталі AUTO-Consulting

«Фантомні патрулі» – патрульні автомобілі без розпізнавальних знаків, обладнані пристроями для фіксації перевищення швидкості автомобілів, які рухаються в попутному або зустрічному напрямку. Їх поява в Україні є етапом впровадження інтегрованої системи управління режимами швидкості. Впровадження цієї системи було заплановано Кабінетом Міністрів України ще в 2017 році, і вона включає в себе встановлення стаціонарних камер для автоматичної фіксації, камер в патрульних автомобілях і використання переносних приладів для вимірювання швидкості типу TruCam.

Як повідомив заступник міністра МВС Антон Геращенко, до 2023 року на дорогах курсуватиме 100, так званих, фантомних патрулів, які будуть вимірювати швидкість в русі.

Однак, не дивлячись на те, що перші такі автомобілі вже з’явилися на дорогах України, законодавчо процедура їх роботи до цих пір не врегульована. Це ставить під сумнів законність використання матеріалів такої фіксації в якості доказів. Прокоментувати законність таких вимірів швидкості AUTOConsulting попросив відомого адвоката Петра Герасимова.

«В Україні дистанційні вимірювачі швидкості руху транспортних засобів, а також дистанційні вимірювачі просторово-часових параметрів місцезнаходження транспортних засобів повинні проходити процедуру оцінки відповідності вимогам Технічного регламенту законодавчо врегульованих засобів вимірювальної техніки, затвердженого Постановою Кабміну № 94. Доведення того, що вимірювальний прилад відповідає вимогам законодавства, в тому числі Технічному регламенту, покладається на співробітників патрульної поліції.

Порядок використання органами і підрозділами поліції технічних пристроїв і засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису визначено в Інструкції, затвердженої Наказом МВС від 18.12.2018 1026. Зміни в цю Інструкцію в зв’язку з впровадженням «фантомних» патрулів також не вносилися.

Особливістю адміністративних справ, в тому числі щодо оскарження постанов про накладення штрафів у сфері безпеки дорожнього руху, є те, що орган, який накладає штраф, зобов’язаний довести суду відповідність його дій встановленій процедурі накладення штрафів, а також те, що використаний ним засіб для фіксації порушення є сертифікованим. В іншому випадку докази (результати фіксації за допомогою засобів, які ще законодавчо не регламентовані) можна визнати неналежними і таким чином, оскаржити накладений штраф.

Що стосується відсутності розпізнавальних знаків на патрульних автомобілях, а також включення спеціальних сигналів вже після виявлення перевищення швидкості, раніше Інструкцією по діяльності ДПС Державтоінспекції МВС України було передбачено пряму вимогу при патрулюванні тримати включеним світлові і звукові сигнали. Однак для патрульної поліції Національної поліції України такий обов’язок не передбачений, також як і обов’язкова наявність розпізнавальних знаків на патрульному транспортному засобі. Тобто використання даного аргументу для оскарження штрафу, виписаного «фантомним» патрулем, є сумнівним.»

повідомив нам адвокат Петро Герасимов.